MediaWatch hatte sich die Tage ja beschwert, dass keine modernen wirtschaftspolitischen Konzepte mehr gefragt seien - z.B. um die SDGs bis 2030 tatsächlich umsetzen zu können. Mag sein, dass die meisten Wirtschaftswissenschaftler (immer noch) nicht bereit sind, ihre sozial und wirtschaftlich verheerenden Irrlehren (2) einzugestehen. Und andere betreiben offen und ungeniert das Geschäft des Neoliberalismus.
Aber die Konferenz für Handel und Entwicklung der Vereinten Nationen (UNCTAD) hat in ihrem neuesten Handels- und Entwicklungsbericht "Making the International Financial Architecture Working fpr Development" (PDF) die Lehren aus der jüngsten Finanzkrise gezogen und mit soliden wirtschaftspolitischen Empfehlungen kombiniert:
Aber die Konferenz für Handel und Entwicklung der Vereinten Nationen (UNCTAD) hat in ihrem neuesten Handels- und Entwicklungsbericht "Making the International Financial Architecture Working fpr Development" (PDF) die Lehren aus der jüngsten Finanzkrise gezogen und mit soliden wirtschaftspolitischen Empfehlungen kombiniert:
(...) developed countries need to combine monetary expansion with fiscal expansion and wage growth, and be mindful of the international spillovers that their policies can produce;An guten Ideen fehlt es also nicht - Nord und Süd fehlt es an PolitikerInnen, die den Mumm aufbringen, sich gegen die Industrie- und Bankenlobby zu stellen.
To make the provision of official international liquidity more stable and predictable, multilateral reform remains the desirable target - in the meantime, developing countries may build on regional and interregional initiatives, set swap arrangements among Central Banks and reduce the need for reserve accumulation;
A bolder regulatory agenda is needed. This should include strict separation of retail and investment banking, strong regulation of shadow banking as well as public oversight of credit rating agencies and their progressive substitution by more appropriate mechanisms for risk assessment;
Developing countries should not be required to apply prudential rules which have been conceived for countries hosting internationally active banks as they result in credit rationing to sectors and agents that need support from a development perspective;
A sovereign debt restructuring mechanism is urgently needed. This could be in the form of contractual improvements or internationally accepted principles to guide sovereign debt restructuring. However, the Report sees the best option in a statutory approach based on a multilateral treaty defining a set of rules for a debt restructuring that restores growth and debt sustainability;
Specialized public institutions and mechanisms are crucial for the provision of long-term development finance, in particular development banks. The international community needs to meet its Official Development Assistance commitments and to tune it better to strengthening the productive economy.
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