Montag, 9. Februar 2009

Informationskriege des Pentagon

Wie die Nachdenkseiten heute berichten (Abschnitt 18), hat das US-Verteidigungsministerium unter Präsident George W. Bush einen riesigen Propagandapparat aufgebaut, der über ein Budget von 4,7 Milliarden US-Dollar und 27.000 Mitarbeitende verfügt.

Die - immer lesenswerten - Nachdenkseiten stützen sich dabei auf einen Beitrag in der Huffington Post über eine Veranstaltung mit dem AP-Chef Tom Curley sowie einen Bericht im britischen Guardian.

Curley, der an der Universität von Kansas einen Vortrag vor Journalisten hielt, erhob schwere Vorwürfe gegen das Pentagon:
"(...) civilian policymakers and soldiers alike have cracked down on independent reporting from the battlefield" (...) , Curley said. "Top commanders have told me that if I stood and the AP stood by its journalistic principles, the AP and I would be ruined."
Er habe dies zwar nicht als direkte Drohung verstanden sondern eher als Zeichen von Wut über ein Editorial, dass er Ende 2007 anlässlich der Verhaftung eines AP-Fotografen verfasst hatte. Seit 2003 sind allein elf AP-Mitarbeitende länger als 24 Stunden in (us-amerikanische) Haft genommen worden.

Der Guardian bezieht sich auf eine Untersuchung von AP, die ein Jahr dauerte und über 100 Interviews umfasst. Hier die Abschnitte, in denen diese Untersuchung näher beschrieben wird.
Editors for the Joint Hometown News Service point to (...) clippings on a table as examples of success in getting stories into newspapers. Under the free service, stories go out with authors' names but not their titles, and do not mention Hometown News anywhere. In 2009, Hometown News plans to put out 5,400 press releases, 3,000 television releases and 1,600 radio interviews, among other work - 50 percent more than in 2007.
The service is just a tiny piece of the Pentagon's rapidly expanding media empire, which is now bigger in size, money and power than many media companies.
(...)
The biggest chunk of funds - about 1.6 billion US-Dollars - goes into recruitment and advertising. Another 547 million goes into public affairs, which reaches American audiences. And about 4 89 million more goes into what is known as psychological operations, which targets foreign audiences.
Staffing across all these areas costs about 2.1 billion US-Dollars, as calculated by the number of full-time employees and the military's average cost per service member. That's double the staffing costs for 2003.
Recruitment and advertising are the only two areas where Congress has authorized the military to influence the American public. Far more controversial is public affairs, because of the prohibition on propaganda to the American public.

Bleibt zu hoffen, dass Obama auch hier einige Weichen neu stellt. Das Geld könnte woanders mit Sicherheit deutlich nutzbringender verwendet werden.

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