Iran und Saudi-Arabien nehmen nach sieben Jahren wieder diplomatische Beziehungen auf. Einen guten Bericht liefert der Moon of Alabama. Recht ordentliches in deutscher Sprache kommt vom Tagesspiegel.
Besonders interessante Einblicke bietet offensichtlich exklusiv The Cradle, ein Medium, dass über gute Kontakte nach Teheran verfügt. Dort wird von Sicherheitsklauseln berichtet, die beide Staaten vereinbart haben, und die von China garantiert werden sollen:
- Both Saudi Arabia and the Islamic Republic of Iran undertake not to engage in any activity that destabilizes either state, at the security, military or media levels.
- Saudi Arabia pledges not to fund media outlets that seek to destabilize Iran, such as Iran International.
- Saudi Arabia pledges not to fund organizations designated as terrorists by Iran, such as the People’s Mojahedin Organization (MEK), Kurdish groups based in Iraq, or militants operating out of Pakistan.
- Iran pledges to ensure that its allied organizations do not violate Saudi territory from inside Iraqi territory. During negotiations, there were discussions about the targeting of Aramco facilities in Saudi Arabia in September 2019, and Iran’s guarantee that an allied organization would not carry out a similar strike from Iraqi lands.
- Saudi Arabia and Iran will seek to exert all possible efforts to resolve conflicts in the region, particularly the conflict in Yemen, in order to secure a political solution that secures lasting peace in that country.
Bemerkenswert ist zudem ein Kommentar in der indischen Wire. Er endet mit Sätzen, die als Hinweis an die Regierung Delhi verstanden werden müssen, aber auch in Europa gerne ernst genommen werden dürften:
China made itself “the world’s factory” (...) in the process creating jobs and enriching hundreds of millions of its people. If it chooses to play a similar role in security and stability architecture it is not just the US that should watch out.Währenddessen rührt Foreign Affairs die Kriegstrommel ("A Plan B to contain the Islamic Republic"). Weil der Atomdeal mit dem Iran gescheitert sei, gelte es jetzt, eine Koalition der Willigen zu schmieden, die gegebenenfalls Krieg führt, um den Iran am Erwerb von Atomwaffen zu hindern:
Together with European partners, the Biden administration should outline the compelling economic, political, and military consequences that await Iran if it goes over these lines. Those repercussions should include (...) the readiness of the United States and its allies and partners to use force to debilitate Iran’s nuclear infrastructure. (...)
This message should be bolstered with a stepped-up pace of joint military exercises in the region involving Israel, the United States, and Arab countries that would signal a capability to strike Iran’s nuclear facilities, similar to those that U.S. forces conducted with Israel in November 2022 and again in January 2023.
Womit auch klar gesagt ist, wofür diese Manöver gedient haben. Ob die
arabischen Länder nach der Detente zwischen Teheran und Riad allerdings immer
noch bereit sind, unabsehbare Risiken in einem militärischen Konflikt gegen
den Iran einzugehen, darf zumindest stark bezweifelt werden.
Außerdem müsse China hart angegangen werden ("push hard"), damit es
sich dem westlichen Sanktionsregime anschließt und die Ölimporte aus dem
Iran einstellt. Um das zu erreichen, soll Washington Peking mit (weiteren)
Sanktionen drohen. Bedauert wird, dass man in absehbarer Zeit über keine Handhabe
verfüge, "um dem Iran transformative Lösungen aufzuzwingen". ("For the foreseeable future, there are no transformative solutions that the
West can invent or impose on Iran")
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